dimarts, 17 de gener del 2017

EINES PER ALS ARTISTES


LES EINES DEL DIBUIX TÈCNIC SON ..... 

els estris o instruments necessaris per dibuixar. Els més clàssics són: el llapis, la goma d'esborrar, el retolador, el regle, l'escaire, el cartabó i el compàs. També és molt conegut, encara que menys utilitzat per part dels professionals, el transportador d'angles (o semicercle graduat).
El llapis: És una eina molt coneguda i utilitzada. Els diferents tipus de llapis que es poden trobar es diferencien bàsicament per la seva mina, com ja s'ha explicat a l'apartat de materials de dibuix tècnic. 
L'únic manteniment necessari és tenir-los correctament esmolats. Amb la mateixa funció que el llapis hi ha els portamines, on podem anar substituint només la mina a mesura que es va desgastant. D'aquests, a part dels diferents models amb formes i materials diversos, podem escollir diferents gruixos de mines. El gruix més habitual avui dia és el de mina de 0,5 mm de diàmetre.
De la goma d'esborrar tampoc cal dir massa coses (encara que n'hi ha de diferents materials i formes, que a nivell professional són importants). L'important és que façan la seua funció d'esborrar el millor possible. Es convenient tenir-la ben neta, per evitar que s'embrute el dibuix. Per deixar-la neta, un sistema que funciona bé és "esborrar" sobre un paper en blanc.
Retoladors: els tipus de retoladors més pràctics per a nosaltres (encara que menys ecològics) són els que no són recarregables. Incorrectament se'ls sol anomenar pilots o rotrings (pilot i rotring són marques, no tipus). Qualsevol marca serveix, sempre que siga especial per a dibuix tècnic, ja que són de tinta negra i de gruix normalitzat. N'hi ha de molts gruixos diferents, encara que els més habituals són 0.2, 0.4 i 0.8 mm de gruix.
L'únic manteniment necessari és deixar-los correctament tapats (perquè no s'asseque la tinta) i no pitjar massa la punta perquè no es deforme.
Escaire: és un regle en forma de triangle isòsceles (dos costats iguals) normalment de plàstic transparent. Té un angle recte (90º) i els altres dos angles, que són iguals, tenen 45º. Pot tenir un (o més d'un) dels costats milimetrats, per poder pendre mesures sense necessitar un regle independent.

Cartabó: és un regle en forma de triangle escalè (els tres costats diferents). Els angles són de 90º, de 60º i de 30º. Sol tenir el catet més llarg milimetrat.
Els escaires i cartabons solen estar conjuntats. A més de ser del mateix material i color, solen tenir les mesures relacionades: la hipotenusa de l'escaire és igual al catet llarg del cartabó. Tant l'escaire com el cartabó s'han de tenir ben nets (amb un padàs o un paper absorbent) i protegir-los de colps (especialment la zona milimetrada) i de doblecs pronunciats.
Compàs: es una eina de dibuix prou coneguda. Està formada per dues cames, una de les quals porta una agulla (per fixar-se) i l'altra una mina (com els llapissos). A més, té un petit cap en forma de cilindre que serveix per subjectar-lo i fer-lo girar. La seua funció principal és dibuixar arcs i circumferències, així com marcar mesures idèntiques (transportar mesures).
Per tenir-lo en correcte estat d'ús, s'han de vigilar uns quants punts:
- Les cames NO han de tenir joc (ha de costar un poc obrir-les i tancar-les)
- La mina ha d'estar esmolada en forma de bisell, amb la punta cap a dins.
- La punta de l'agulla i la de la mina han d'estar al mateix nivell.
Així mateix, donat que sol ser metàl·lic, s'ha de mantenir sec i allunyat d'aigua o líquids agressius (àcids, per exemple).

diumenge, 15 de gener del 2017

El VOKI a VOKI


Què és Voki?

Voki és una aplicació gratuïta disponible en internet que et permet crear un personatge virtual, un avatar educatiu que parle d'acord amb les teues indicacions. És molt senzill i, les possibilitats, infinites.

Com pots crear un personatge amb Voki?

Primer de tot, has de registrar-te en Voki per a començar amb el procés de creació del teu avatar. És molt útil i entretingut. Vegem a continuació els passos que has de seguir:
Clica l'opció Create + Customize your Character i escull el personatge que més t'agrade. A més, ho pots modificar segons el teu criteri: color del pèl, color de pell, etc. Tens a la teua disposició una àmplia galeria d'opcions de color i grandària.
És hora de vestir-ho i de posar-li accessoris. Entra en Clothes i Bling i podràs escollir entre una gran varietat de vestuari i estils.
Situa-ho en l'entorn que preferisca. En l'opció Background, tens molts ambients diferents per a situar al teu personatge.
Fes que parle! Selecciona un arxiu d'àudio des del teu ordinador o grava la teua veu directament a través d'un micròfon.
Publica el teu avatar en el teu blog, web o wiki. Amb l'opció Publish i Add to your site, aconsegueix que el teu avatar es comunique en les plataformes que tu tries.
Els avantatges de crear un avatar amb Voki
Que un alumne aprenga a crear un personatge virtual, un avatar que parle, és interessant perquè es potencia la creativitat i l'ús de les TIC, a més de ser una eina molt útil en el camp de les competències lingüístiques.

Els avantatges que t'ofereix Voki:

1. Potencia la creativitat i la imaginació en crear un personatge i el seu rol.
2. Afavoreix la incorporació de les TIC en l'aula i el desenvolupament de la competència digital.
3. Permet treballar les competències lingüístiques de l'alumnat.
4. Aporta una manera diferent i divertida d'exposar un contingut.
5. Permet assumir diferents rols i prendre decisions tenint en compte diferents perspectives.
6. Presenta el contingut a través de diversos canals, com el visual o l'auditiu, arribant més fàcilment a l'alumnat.

Anima't a provar-ho, a través del tutorial et serà molt senzill i, ja veuràs, els resultats són sorprenents.


Ja has creat un avatar amb Voki? Explica'ns-ho!

JOC D'OMBRES

Després de veure aquest vídeo, molt curt, de com es trasllada un objecte qualsevol en volumen o 3 dimensions al pla, farem el mateix a clase amb el JOC D'OMBRES.

Per això, per parelles, i amb l'ajuda de:
1.- Un objecte de casa xicotet i senzill
2.- Una llanterna
3.- Una caixa de sabates blanca i buida
4.- Material per a dibuixar (llapís, goma d'esborrar...)


practicarem les projeccions de les ombres del objecte (la tassa) a les parets de la caixa.

Després el alumnes hauran de representar al paper aqueixes ombres i aquests dibuixos seran les VISTES PRINCIPALS del objecte triat: Alçat, planta i perfil.

A continuació us mostre un exemple d'un treball d'un alumne de primer d'ESO. Els vaig demanar un treball més complex que el realitzat amb el joc d'ombres i aquest és un dels resultats:

CONCLUSIÓ DEL JOC:

L’alçat és la vista que mostra la cara lateral més important d’un objecte i representa, normalment, com es veu pel seu costat més llarg. La vista d’alçat també s’anomena principal i és la que ens ha de proporcionar una idea més clara de la forma de l’objecte. Per a obtenir la vista d’alçat o principal cal dibuixar allò que veiem quan mirem l’objecte de front, per la cara que ens sembla més important. L’alçat és la primera vista que es dibuixa, i es col·loca com a centre del dibuix. Aquesta vista ens ha de servir de referència per a la col·locació de les altres. Les vistes d’alçat i de perfil (dret o esquerre) han de tenir la mateixa altura i les seves parts corresponents també.

La vista en planta o superior és la que mostra la cara superior de l’objecte tal com es veu mirant-lo per damunt, a vista d’ocell. Per a obtenir la vista de planta o superior cal dibuixar allò que veiem en observar l’objecte per la part de sobre, prenent com a referència la vista d’alçat. La planta es col·loca sota l’alçat. Les vistes d’alçat i de planta han de tenir la mateixa amplada i els seus elements corresponents també.

La vista de perfil és la que mostra la cara lateral més estreta de l’objecte. Per a obtenir la vista de perfil cal dibuixar allò que veiem en observar l’objecte per un dels seus costats més estrets, prenent com a referència la vista d’alçat.El perfil es col·loca a l'esquerra de l'alçat quan dibuixem el costat dret de l'objecte; en canvi, quan en dibuixem el costat esquerre el col·loquem a la dreta de l'alçat.